مریم غفاری: تنها یک نوع آمپول زیبایی مجوز وزارت بهداشت را داراست و بقیه آمپول‌های موجود در بازار بدون مجوزند و هیچ گونه نظارتی بر تجویز و تزریق آنها در مطب‌ها و سالن‌های زیبایی صورت نمی‌گیرد.

این اعتراض دکتر یحیی دولتی، رئیس انجمن پوست ایران، نسبت به رواج و مصرف داروها و آمپول‌های تقلبی و قاچاق در کشور بود که روز گذشته در خبرگزاری‌ها منعکس شد؛

هشداری که در آن تاکید شد برخی از این داروها موجب فلج و حتی مرگ ناگهانی می‌شوند.

دکتر دولتی، درخصوص آمپول‌های رفع چین و چروک پوست که با نام تجاری تاکسین در بازار عرضه می‌شوند، توضیح داد: این آمپول‌ها 4‌نوع اصلی دارند که شامل داروی آلرگان تولید کشورهای آمریکای شمالی، دیسپورت(Dysport) تولید کشور انگلیس، مایوپلات و نوروپلات ایرلندی و داروی سنتز شده آگزمین تولیدشده در کشور آلمان است که فقط داروی دیسپورت مجوز وزارت بهداشت را دارد و به‌طور قانونی وارد کشور می‌شود و بقیه این داروها بدون مجوز وزارت بهداشت و بدون استفاده از زنجیره سرد انتقال و به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند و مصرف آنها عوارض جدی دارد.

دولتی افزود: از آن بدتر داروهایی است که کلاً به‌صورت تقلبی تولید می‌شوند و معلوم نیست در کجا و تحت چه مجوزی تولید شده و وارد بازار می‌شوند، 4 نوع از این آمپول‌های تقلبی با نام‌های amazing، ‌novotox ultra، ‌canitax و linurase اکنون به وفور در بازار ایران وجود دارند و به‌خصوص در شهرستان‌ها به‌علت قیمت پایین‌تر برای زیبایی و رفع چین و چروک به‌خصوص در ناحیه صورت و بالای ابرو استفاده می‌شوند. 

وی تصریح کرد: برخی از این داروهای تقلبی اصلاً حاوی مواد مؤثره نیستند و برخی دیگر از آنها حتی حاوی مواد سمی هستند که در مواردی حتی تزریق آنها مرگ ناگهانی افراد را در پی داشته و در اکثر موارد عوارض شدیدی از جمله فلج شدن را برای مصرف‌کنندگان این آمپول‌ها به همراه داشته است.

دولتی ادامه داد: تخلف آشکار دیگری که متأسفانه در کشور ما به وفور مشاهده می‌شود، مراکز متعدد پیوند مو هستند که بدون اینکه صلاحیت لازم را برای این کار داشته باشند، فعالیت و تبلیغ می‌کنند.

به گفته وی، پیوند مو یک کار تخصصی پزشکی است و حتماً باید توسط متخصص که دوره این کار را دیده باشد انجام شود.

در بسیاری از کشورها پیوند مو یک تخصص جداگانه و صاحب بورد مجزاست اما در کشور ما هر کس به‌خود اجازه می‌دهد در این عرصه وارد شود و نظارت درستی نیز بر این مراکز که در داخل و خارج تبلیغ می‌کنند، وجود ندارد.

وی اعلام کرد: برای رفع این مشکلات لازم است انجمن‌های پزشکی که تخصص، توان و صلاحیت لازم را دارند، وارد عرصه نظارت بر مراکز تخصصی شوند و من می‌دانم که وزیر بهداشت نیز بسیار به این کار تمایل دارد و به همین علت انجمن پوست ایران به‌عنوان نخستین داوطلب این نظارت که با نظارت عالی وزارت بهداشت همراه خواهد بود داوطلب شده است که امیدواریم این کار با تصویب وزارت بهداشت عملی شود.

عوارض داروی بوتاکس

هشدار دکتر دولتی در حالی است که   متخصصان دیگر نیز  نسبت به نوع استفاده از داروها  در حوزه پوست و زیبایی  هشدارهایی دارند.

نمونه بارز آن، بوتاکس، دارویی است که برای رفع چین و چروک پوست به کار می‌رود.

دکتر ژاله شربیانی، متخصص پوست و زیبایی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در این خصوص به همشهری می‌گوید: یکی از علت‌های بروز عارضه در بوتاکس به تزریق آن توسط افراد غیرمتخصص مربوط می‌شود که امروزه در ایران این امر به قدری آسان و در دسترس شده که حتی برخی آن را در سالن‌های زیبایی با هزینه کمتری نسبت به کلینیک تزریق می‌کنند.

به گفته وی، گرچه بوتاکس جای بسیاری از جراحی‌های بالای صورت را گرفته و از این لحاظ یک مزیت به‌حساب می‌آید اما اگر در تزریق آن دقت نشود، ممکن است عوارضی به‌وجود بیاورد که حتی با عمل جراحی نیز قابل ترمیم نباشد.

دکتر شربیانی اضافه می‌کند: باتوجه به اینکه محل تزریق بوتاکس اصولا نواحی اطراف چشم است و این مکان نقطه حساسی به‌حساب می‌آید، اگر تزریق به اشتباه و توسط فرد غیرمتخصصی صورت بگیرد، ممکن است عضلات دیگر غیر از عضله‌های مورد نظر فلج شوند و اگر مقدار بوتاکس تزریقی نیز زیاد باشد، افتادگی پلک را به‌دنبال دارد.

متخصصان معتقدند بوتاکس‌های غیراستاندارد، به‌خصوص وقتی توسط افراد غیرمتخصص، بدون توجه به نکات ایمنی تزریق شوند، بیشتر خطرآفرین است به‌طوری که مسمومیت شدید با این سم، به‌علت فلج کردن عضلات تنفسی، می‌تواند منجر به مرگ شود.

دکتر شربیانی می‌گوید: همه اینها باعث شده تزریق غیرکارشناسانه بوتاکس احتمال خطرات گوناگونی مثل غیرقرینه شدن صورت و ابرو، افتادگی پلک یا فلج صورت را به‌دنبال داشته باشد. 

به گفته وی، برخی پزشکان و افراد غیرمتخصص برای کاهش هزینه‌های تهیه آمپول بوتاکس که بین 75‌ تا ‌100 هزار تومان قیمت دارد از ژل‌هایی استفاده می‌کنند که استاندارد نیست و سال‌هاست که در کشورهای اروپایی و آمریکایی از رده خارج شده است و در ایران بیشتر از ژل پاژ که از اوکراین وارد می‌شود استفاده می‌کنند.

این ژل ارزان قیمت که در بازار نیز یافت می‌شود دارای عوارضی است که تنها با عمل جراحی رفع می‌شود.

به گفته این متخصص پوست، تزریق آمپول بوتاکس تنها به‌مدت 6 ماه دوام دارد و افراد پس از این دوره دوباره اقدام به تزریق آن می‌کنند.

وی با اشاره به افزایش تعداد متقاضیان خاطر نشان می‌کند: متخصصان پوست و پلاستیک کشور معتقدند که در 2 سال اخیر تعداد متقاضیان آنها 30‌تا‌50 ‌رصد افزایش یافته و این در حالی است که در 5 سال نخست ورود بوتاکس به کشور این تعداد به 5 درصد هم نمی‌رسید.

به گفته وی، هر سال نسبت به سال قبل سن متقاضیان بوتاکس کاهش پیدا می‌کند و دختران جوان کم سن و سال و مردان نیز به تعداد متقاضیان افزوده می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: برخلاف 5 سال گذشته که اصولا مصرف‌کنندگان این آمپول، زنان میانسال و 35 سال به بالا بوده اند، امروزه دختران جوان در سنین 22-20 ساله نیز جزو متقاضیان این عمل شایع تزریقی هستند و همین مسئله بازار داروهای تقلبی را هم داغ می‌کند.

کد خبر 59812

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز